Thursday, November 18, 2010

Spranceana ridicata

Eram copii, (Ceausescu's period),  program la tv seara 2 ore, afara la joaca ai mei nu ne lasau, timpul ocupat din plin cu activitati extra, asa ca refugiul il gaseam in lectura.
Cum lectiile trebuiau facute inainte de toate, si apoi timp de lectura nu mai aveam, am "invatat" repede sa diluam timpul de invatat cu citit clandestin: cartea sub manual( cand verifica ce citeam era litera manualului), pana s-a prins mama, cartea peste manual (cand verifica coperta era a manualului), pana s-a prins tata, cartea sub fund...si tot asa...
Noi diversifiam metodele de ascuns romanu, mama si tata intensificau metodele de despistare...
Tin minte ca my little brother era in clasa a 2a, venise de la scoala si mama l-a grabit sa se schimbe, spele si sa vina la masa... si dupa 20 de minute l-a gasit in camera lui citind, un crac de la pantalon inca pe el...

Apoi am gasit o alta metoda de a citi. De fapt ca un facut noi copii am inceput sa suferim de constipatie si chiar sa dam in hemoroizi si sa incepem sa petrecem aproape ore intregi in baie...citind, cartile ascunse in masina de spalat rufe, printre rufele murdare...
Ne-a mers destul de multisor...am suferit nenumarate tratamente laxative (bleah) si cat pe ce niste controale medicale de cautat hemoroizii... am scapat doar cu analize de sange.
Totul s-a sfarsit intr-o zi cand mama abia venita de la servici, constata ca masina de spalat rufe e plina, si ca e nevoita sa spele, si da-i cauta sa sorteze rufele cand de fapt a descoperit o adevarata biblioteca ascunsa in rufe.
Ne-a tinut morala, probabil au si ras (cu tata) un pic de tratamentele cu laxative care pareau o pedeapsa destul de buna si ne-a amenintat cu teribile pedepse.
Cand decidea sa spele rufe, preventiv ne anunta: dati la spalat, spal in jumate de ora! Si atunci da-i viteza la baie si scoate sub tricou cartile ascuns..defilam si eu si fratelo la baie, ba si tata, sa ne recuperam cartile!

N-am experimentat cititul sub plapuma, nu de alta, dar nu aveam o lampa/veioza, plus ca pe vremea aia se citea mult la lampa cu gaz, curentul electric se intrerupea destul de des (cotidian, ce mai!)
Dar am trait cititul sub plapuma din tabara cealalta, ca parinte!

Pana de curand, cititul era pentru Andrei aproape pedeapsa. Citea, dar parca manca acritura! Nici o aplecare, citea de gura noastra... Pana cand da de un profesor de engleza dedicat (in clasa a 10) care face ce face si ii deschide un apetit spre citit, ceva nou pentru el si pentru noi:)
A inceput sa citeasca oricand, oricum. Vine de la scoala si citeste cat mananca, cat se schimba. Citeste pana vin eu si apoi isi face temele cand sunt eu acasa.
Nu de mult, nu foarte multe nopti in urma, ma trezesc cu un sentiment vag ca ceva nu e in regula. Verific usile la intrare, si apoi intru usor in camera la Andrei, sa vad daca e invelit, daca doarme confortabil! Care copil sare de 7 metri in sus, citea...la lumina lampii de veghe! Si eu sperietura, si el sperietura...
2 nopti mai tarziu, vine Victor de la servici, intra la Andrei in camera sa ii dea un pupic, sa il inveleasca, ca de obicei, si da-i iar sperietura: Andrei citea!
Acu 2 dimineti, ma suna Victor ca l-a dus pe Andrei cu masina la scoala. Ploua? intreb. Nu, zice, m-a trezit ca a pierdut autobuzul si avea nevoie de ride. Ok, intreb seara pruncu ce s-a intamplat: a, zice, am citit si am uitat de timp!

OK, eu nu pedepsesc pruncu pentru asa ceva! Ma bufneste si rasu! Pana acu m-am rugat sa il pocneasca si pe el pasiunea pentru carti, ca noi citim oriunde apucam si avem timp (vezi lista din coada blogului, nu dati, abia acu imi veni ideea, cand ma intreba cineva ce am citit in ultima luna), iar el era pasionat de jocuri, filme, dar nu si litera tiparita...
In fata lui is cu spranceana ridicata, severa, si nemultumita ca nu isi gestioneaza bine timpul...dar ma bufneste rasul si abia ma abtin sa nu rad! Istoria se repeta! Mama, esti razbunata!

No comments:

Post a Comment